Ο «Σαμιώτης» Γιάννης Ρίτσος

.. Γιάννης Ρίτσος ..

Μ’ αυτόν τον τίτλο, δημοσιεύτηκε πρόσφατα ένα εξαιρετικό άρθρο της Τασούλας Επτακοίλη στο «Κάπα» της «Καθημερινής».  Και δεν ξέρω αν το γνωρίζετε όλοι, πως ο μεγάλος αυτός ποιητής ζούσε την μισή του ζωή στην Σάμο και συγκεκριμένα στο Καρλόβασι, αφού η γυναίκα του Φαλίτσα (Γαρυφαλιώ Γεωργιάδου), ήταν Σαμιώτισσα. 

Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό. Κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής δικτατορίας, το 1967, ο Ρίτσος έμενε εκεί σε αυστηρό κατ’ οίκον περιορισμό. Και την επόμενη χρονιά, μεταφέρθηκε απ’ το Παρθένι της Λέρου,  πάλι στο Καρλόβασι, μιας και πλέον η υγεία του ήταν βεβαρημένη και το καθεστώς φοβόταν να μην πεθάνει σε στρατόπεδο, λόγω της γενικής κατακραυγής που θα ξεσπούσε.

Ο περιορισμός άρθηκε το 1970, αλλά στη Σάμο συνέχισε να μένει και να επανέρχεται και μετά την μεταπολίτευση. Συνήθιζε μάλιστα να κάθεται σ’ ένα συγκεκριμένο σημείο, κοντά στη θάλασσα, που είναι γνωστό σαν ο ‘θρόνος’ του Ρίτσου και μπορείτε να το δείτε εδώ. Του άρεσε πολύ να ζωγραφίζει πέτρες και βέβαια στο Καρλόβασι, έγραψε πολλά ποιήματα.

Στο νησί ζουν ακόμη η κόρη του κι η εγγονή του κι είπαν πολλά και ενδιαφέροντα για κείνον, στη δημοσιογράφο που τους επισκέφτηκε. Δεν ξέρω αλήθεια, αν τότε που ο Ρίτσος πήγε για πρώτη φορά στη Σάμο,  το 1954 δηλαδή, κατάλαβαν οι ντόπιοι για ποιον επρόκειτο.  Για τους περισσότερους, ήταν ο άντρας της Φαλλίτσας, της παιδιάτρου. Αυτό μου ‘λεγε και η μητέρα μου που το συζητούσαμε χτες. Αλλά εκείνη την εποχή, έτσι κι αλλιώς δεν ήταν περισσότερο γνωστός και στην υπόλοιπη Ελλάδα. 

Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του και στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ως τις 30 Οκτωβρίου θα παρουσιάζεται η έκθεση: «Γιάννης Ρίτσος- Ο διαχρονικός ήρωας: ‘Να λες: ουρανός κι ας μην είναι'». Εδώ θα βρείτε όλες τις σχετικές λεπτομέρειες, αλλά επιτρέψτε μου να σας συστήσω να διαβάσετε και μερικά πράγματα ακόμη, πέραν απ’ αυτά που θα βρείτε στους συνδέσμους. Δηλαδή, μια συνέντευξη της κόρης του, την ανάρτηση του Side21 που τον γνώρισε όταν ήταν παιδί και  ένα αφιέρωμα στη Σάμο, που το θεωρώ απ’ τα καλύτερα και δημοσιεύτηκε το 1998, στο ένθετο «7 Ημέρες» της «Καθημερινής» . Έτσι, ίσως καταλάβετε περισσότερα πράγματα για τον τόπο που αγάπησε τόσο ο μεγάλος αυτός ποιητής. Τον τόπο για τον οποίο έγραψε: 

.

«Έχω ένα πουκάμισο

απ’ τα φώτα των νερών<

έχω ένα χρυσό σακάκι

απ’ το λιόγερμα της Σάμος

έχω μια δόξα

απ’ τα πρώτα σου χαμόγελα..»

..

..

..

..

..

~ από aikaterinitempeli στο Οκτώβριος 19, 2009.

15 Σχόλια to “Ο «Σαμιώτης» Γιάννης Ρίτσος”

  1. Πολύ ενδιαφέρουσα η ανάρτησή σας καθώς και οι πληροφορίες, για το μεγάλο ποιητή.
    Καλή σας μέρα.

  2. ετος Ριτσου λοιπον φετος
    νομιζω πως ειναι η πρωτη φορα που γραφω σε σχετικη αναρτηση κι αυτο γιατι παντα μου αρεσει να διαβαζω μικρες καθημερινες αυτοβιογραφικες λεπτομερειες των «μεγαλων » για πολλους ανθρωπων!!

    φιλια πολλα Κατερινα!

  3. Εξαιρετική ανάρτηση Κατερίνα (μας) και σ’ ευχαριστούμε τόσο 🙂
    Ειδκά για τις πληροφορίες σχετικά με την έκθεση, φυσικά και θα πάω, τώρα που τό’μαθα!

    φιλιά
    🙂 🙂

  4. Λυπάμαι που το ξαναλέω …
    Όμως πιστεύω ακόμα πως στο Καρλόβασι οι περισσότεροι κάτοικοί του δεν έχουν ακόμα κατανοήσει ποιός ήταν αυτός ο άνθρωπος που βάδιζε σκεφτικός στα δρομάκια κι αγνάντευε σα μαγεμένος το πέλαγο !!!
    Απόδειξη πως μετέφεραν την προτομή του απ’ το χώρο της κεντρικής πλατείας σε κλειστό χώρο μακρυά απ’ τα βλέμματα …
    Ευχές για ένα καλό Σαββατοκύριακο απ’ τη Σάμο …

  5. Μοναδικος ανθρωπος τιμα την ελλαδα ,τα λογια του δειχνουν ποσο αγαπησε το νησι.Καταπληκτικη λιτη αναρτηση.Φιλακια

  6. Houlk, σας ευχαριστώ πολύ. Ήθελα να γράψω κάτι για τον Άνθρωπο Ρίτσο και χάρηκα που είχα αυτή την ευκαιρία.

    Όποτε θέλετε, τον σταματάμε τον πληθυντικό.

    Καλό σας βράδυ.

  7. Καλησπέρα Talisker. Προσπαθώ να ξεφεύγω απ’ τα τετριμμένα και να μην κάνω αναρτήσεις έτσι απλώς για να τις κάνω, χωρίς να προσφέρω τίποτα καινούριο στους αναγνώστες αυτού του blog, αν και δεν το καταφέρνω πάντα. Εν προκειμένω επειδή υπάρχουν πιο ειδικοί από μένα, να μιλήσουν για το έργο του Ποιητή, σκέφτηκα να ρίξω φως σ’ αυτή την πτυχή της ζωής του και οι συγκυρίες με βοήθησαν. Ήταν σημαντικό για μένα, ότι έζησε στο νησί. Κι ήταν εξαιρετικός άνθρωπος και η σύζυγος του.

    Σ’ ευχαριστώ που πέρασες. Τα φιλιά μου έχεις!

  8. Xάρη μου κι εγώ σ’ ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Είναι απ’ τους αγαπημένους μου ποιητές κι έτσι δεν αποκλείεται κάποια στιγμή στο μέλλον, να επανέλθω στο θέμα. Φιλιά και καλό σου βράδυ!

  9. Side21, κι εγώ μετά λύπης μου λέω, πως δεν είμαι σίγουρη ότι το νησί μας τον έχει τιμήσει όπως του άξιζε. Μια ανάλογη απορία απ’ όσο θυμάμαι, εξέφραζε κι η δημοσιογράφος της «Καθημερινής», που είδε ότι έχει δοθεί το όνομά του σ’ ένα μικρό δρόμο. Αλλά τουλάχιστον κάποιοι άνθρωποι, κατάλαβαν… Γι’ αυτό συμπεριέλαβα και την δική σου ανάρτηση, μεταξύ άλλων.

    Καλό σου βράδυ.

  10. Σ’ ευχαριστώ Eλευθερία μου. Πάντα προτιμώ να γράφω λίγα και να βλέπετε μόνοι σας περισσότερα, με τη βοήθεια των συνδέσμων που παραθέτω. Τα φιλιά μου έχεις. Καλό σου βράδυ.

  11. Κατερίνα!!!
    Τι όμορφο να μαθαίνεις πράγματα για τον τόπο που κατάγεσαι… Ελπίζω σύντομα να καταφέρω να επισκεφτώ το νησί της γιαγιάς και να δω και αγαπημένους φίλους…
    Και φυσικά ακόμη μια φορά αισθάνομαι τυχερή για τη γνωριμία μας και τα ταξίδια που μου «χαρίζεις»!!!

    Σοφία

    • Σοφία μου σου εύχομαι να πας στο νησί και να είναι το ταξίδι σου αυτό που περιμένεις.. Και σου προτείνω να διαβάσεις οπωσδήποτε την συνέντευξη της Έρης Ρίτσου στον Ανδρέα Αξιώτη, που θα βρεις εδώ.

      Εγώ είμαι μάλλον η τυχερή, που έχω τόσο σταθερούς αναγνώστες κι αναγνώστριες. Σ’ ευχαριστώ πολύ! Να είσαι καλά!

  12. Εξαιρετικό. Συγχαρητήρια!

Σχολιάστε

 
