Η ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΟΥ ΕΩΣΦΟΡΟΥ – Πώς καλοί άνθρωποι γίνονται κακοί

..

..

Ο Philip Zimbardo, επίτιμος καθηγητής ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Stanford, αναλύει σ’ αυτό το βιβλίο, το σύνολο των δυναμικών ψυχολογικών διαδικασιών που μπορούν να παρασύρουν καλούς ανθρώπους να κάνουν κακό, ανάμεσα στις οποίες είναι η «απεξατομίκευση», η υπακοή στην εξουσία, η παθητικότητα μπροστά στην απειλή κ.ά.

Τμήμα των κεφαλαίων του βιβλίου αναφέρεται στο Πείραμα της Φυλακής του Stanford, με μεγάλη λεπτομέρεια, και γίνεται εκτεταμένη ανάλυση της μεταμόρφωσης των φοιτητών, όπως επίσης και αναφορά στις κακοποιήσεις και τα βασανιστήρια στη Φυλακή του Αμπού Γκράιμπ, στην έρευνα των οποίων συμμετείχε ο συγγραφέας.

Την μετάφραση έχει κάνει η ομότιμη καθηγήτρια Ψυχολογίας του ΑΠΘ, Μίκα Χαρίτου-Φατούρου. Και χαίρομαι ιδιαιτέρως, γιατί είναι απ’ τα βιβλία που θεωρώ πολύ αξιόλογα και σκόπευα να σας το παρουσιάσω εδώ. Σας προτείνω λοιπόν να το διαβάσετε οπωσδήποτε. Κυκλοφορεί στα ελληνικά, απ’ τις εκδόσεις UNIVERSITY STUDIO PRESS.

.

.

.

.

.

.

..

Advertisements

~ από aikaterinitempeli στο Ιανουαρίου 15, 2012.

7 Σχόλια to “Η ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΟΥ ΕΩΣΦΟΡΟΥ – Πώς καλοί άνθρωποι γίνονται κακοί”

  1. H υπακοή στην εξουσία, η παθητικότητα μπροστά στην απειλή μπορεί να παρασύρει καλούς ανθρώπους να κάνουν κακό. Πάρα πολύ καλό. Οπότε μπορούμε να συμπεράνουμε πού οδηγούμαστε ως κοινωνία. Ως προς το Πείραμα της Φυλακής του Stanford, δεν θα μπορούσε να είχε κάποιο άλλο συμπέρασμα. Η βία προκαλεί βία.

    • Καλημέρα Roadartist.

      Συμφωνώ βεβαίως. Και παραθέτω απόσπασμα από συνέντευξη του Philip Zimbardo που νομίζω τα λέει όλα:

      «Η αντίδραση της ηγεσίας του αμερικανικού στρατού και της κυβέρνησης Μπους ήταν πως η υπόθεση του Αμπού Γκράιμπ ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό, για το οποίο ευθύνονταν μόνο λίγα «σάπια μήλα». Εγώ λοιπόν σκέφτηκα πως μάλλον δεν έφταιγαν τα «μήλα», αλλά ένα μεγάλο, επικίνδυνο βαρέλι. Ισως οι στρατιώτες που έγιναν βασανιστές δεν ήταν παρά «υγιή μήλα» που σάπισαν εξαιτίας του διεφθαρμένου «βαρελιού» της φυλακής και ενός ανήθικου πολέμου«.

      Επειδή πάντα ορισμένοι ρίχνουν την ευθύνη στο άτομο, στο ‘σάπιο μήλο’ κι έχουν την τάση να ‘ξεχνούν’ το ‘βαρέλι’. Και συμπληρώνει:

      «Κάτω από ορισμένες συνθήκες, οι περισσότεροι θα διαβούμε τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στο καλό και το κακό. Ελάχιστοι θα είναι ικανοί να αντισταθούν«.

      Σ’ ευχαριστώ που σχολίασες. Να είσαι καλά!

  2. Ακριβώς στην προηγούμενη ανάρτηση, σας έγραφα ότι ο F. Zimbardo υπήρξε συμμαθητής του S. Milgram. Διατήρησαν μάλιστα επαφή και στα χρόνια που ακολούθησαν και γι’ αυτό στο βιβλίο που αφορά τον δεύτερο, υπάρχει και μαρτυρία του Zimbardo για το τι είδους άνθρωπος ήταν. Έχει λοιπόν θεωρώ μια χρησιμότητα να διαβάσετε και για τα πειράματα υπακοής του Milgram. Η συσχέτιση είναι στενή. Κι όπως πάντα θα σας προτείνω να ανατρέξετε και στους συνδέσμους για περισσότερες πληροφορίες.

  3. Πάρα πολύ ενδιαφέρον, αλλά και η ιστοσελίδα εξαιρετική!!!

  4. […] περισσότερα  απ’ τις αναρτήσεις που θα βρείτε εδώ κι εδώ. Για το ίδιο το αμφιλεγόμενο […]

  5. […] περισσότερα  απ’ τις αναρτήσεις που θα βρείτε εδώ κι εδώ αλλά και διαβάζοντας αυτή τη συνέντευξη. Για το […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s