Παρουσίαση βιβλίου: Exploring the Impact of Mental Health Education on Adolescents’ Perceptions About Mental Health and Mental Illness – Improving community health

.

Evanthia Sakellari

.

Το βιβλίο που σήμερα παρουσιάζεται εδώ, είναι καινούριο και το έλαβα με ιδιαίτερη χαρά, πριν λίγο καιρό, απ’ το Turku της Φινλανδίας.

Πρόκειται για τη διδακτορική διατριβή της κυρίας Ευανθίας Σακελλάρη* και δείχνει πως με την παρέμβαση αγωγής ψυχικής υγείας, επηρεάζονται και αλλάζουν οι αντιλήψεις και στάσεις των εφήβων απέναντι στη ψυχική νόσο.

Τα συμπεράσματα που μπορείτε να διαβάσετε στην περίληψη που ακολουθεί, είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα και μπορούν οπωσδήποτε ν’ αποτελέσουν εφαλτήριο για νέες έρευνες, με σκοπό την μείωση του στίγματος που επιφέρουν οι ψυχικές ασθένειες:

Ο σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνήσει τις αντιλήψεις των εφήβων για την ψυχική υγεία και την ψυχική νόσο, καθώς και για τα άτομα με ψυχική νόσο, και περαιτέρω να εξετάσει την επίδραση μίας παρέμβασης αγωγής ψυχικής υγείας σε αυτές τις αντιλήψεις. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση εντόπισε ένα μικρό αριθμό δημοσιεύσεων σχετικά με παρεμβάσεις αγωγής ψυχικής υγείας σε έφηβους με στόχο να επηρεάσουν τις γνώσεις και τις στάσεις απέναντι στην ψυχική νόσο.

Στην μελέτη αυτή συμμετείχαν 59 μαθητές ηλικίας 13-16 ετών από δύο τυχαία επιλεγμένα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Αθήνας. Η ομάδα παρέμβασης (28 μαθητές) συμμετείχε στην αγωγή ψυχικής υγείας, ενώ η ομάδα σύγκρισης (31 μαθητές) δεν συμμετείχε σε καμία παρέμβαση αγωγής υγείας. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω ατομικών συνεντεύξεων με ανοιχτού τύπου ερωτήσεις, ζωγραφιές και ένα ερωτηματολόγιο (Κλίμακα για τις Στάσεις για την Ψυχική Ασθένεια – O.M.I. scale).

Οι συμμετέχοντες περιέγραψαν την ψυχική υγεία και την ψυχική νόσο, πριν και μετά την παρέμβαση, χρησιμοποιώντας τις ίδιες εκφράσεις για τους δύο όρους. Μετά την παρέμβαση, μεταξύ των συμμετεχόντων της ομάδας παρέμβασης υπήρξαν αλλαγές στις περιγραφές, ενώ υπάρχουν και περιγραφές οι οποίες δεν άλλαξαν. Επιπλέον, η σύγχυση της ψυχικής υγείας με την ψυχική νόσο δεν υπάρχει στους συμμετέχοντες της ομάδας παρέμβασης, οι οποίοι επίσης ανέφεραν διαγνώσεις, ότι η ψυχική νόσος αφορά στον καθένα και μπορεί να αντιμετωπιστεί, εκφράζοντας θετικές στάσεις απέναντι στα άτομα με ψυχικές ασθένειες.

Οι ψυχικά ασθενείς παρουσιάζονται αρχικά ομοίως στις ζωγραφιές και των δύο ομάδων. Μετά την παρέμβαση, οι ζωγραφιές των συμμετεχόντων στην ομάδα παρέμβασης είχαν αλλαγές, παρουσιάζοντας λιγότερα αρνητικά στοιχεία, ενώ οι ζωγραφιές της ομάδας σύγκρισης δεν άλλαξαν.

Όσον αφορά στα αποτελέσματα της κλίμακας «O.M.I.», βρέθηκε ότι οι τιμές του παράγοντα Κοινωνική Διάκριση μειώθηκαν σημαντικά στην β’ φάση και στις δύο ομάδες. Δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές αλλαγές για τον παράγοντα Κοινωνικός Περιορισμός και για τις δύο ομάδες μελέτης. Οι τιμές των παραγόντων Κοινωνική Φροντίδα και Κοινωνική Ενσωμάτωση είχαν σημαντική αύξηση μόνο στην ομάδα παρέμβασης.

Συμπερασματικά, τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης δείχνουν ότι η παρέμβαση αγωγής ψυχικής υγείας είχε θετικό αντίκτυπο στις αντιλήψεις σχετικά με την ψυχική υγεία και την ψυχική νόσο μεταξύ των εφήβων. Οι επαγγελματίες (ψυχικής) υγείας μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα αυτά για την εφαρμογή παρόμοιων παρεμβάσεων και την εκπόνηση περαιτέρω μελετών.

Στο τέλος της διατριβής υπάρχει παράρτημα στο οποίο συν τοις άλλοις, θα βρείτε και όσα σχετικά άρθρα για το θέμα δημοσίευσε η κυρία Σακελλάρη και σε ένα απ’ αυτά, θα μπορέσετε να δείτε και τις ζωγραφιές των εφήβων στους σχετικούς πίνακες, ώστε να πάρετε μια ιδέα της αλλαγής των στάσεων τους. Προσωπικά, στάθηκα αρκετά κι εκεί.

Καλή σας ανάγνωση.
.
.
.

*H Ευανθία Σακελλάρη, είναι καθηγήτρια Εφαρμογών στο ΤΕΙ Αθήνας (Τμήμα Δημόσιας Υγείας και Κοινοτικής Υγείας)

.

.

.

.

.

Advertisements

~ από aikaterinitempeli στο Ιανουαρίου 27, 2015.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s