«Κέντρο Χαρακτικών Τεχνών – Μουσείο Βάσως Κατράκη» : Μια βόλτα στο Αιτωλικό

.

Κρυφά, ονειρευόμουνα να γίνω ζωγράφος, μα μου φαινότανε τόσο απίστευτα μεγάλο που δεν μπορούσε λογικά να χωρέσει στο μυαλό μου. Ό, τι έβλεπα, έλεγα:

– Εγώ αυτό μπορώ να το κάνω.

– Και πολλές φορές έβαζα τον εαυτό μου σε δοκιμασία.

Δεν ήξερα ακόμα ότι, άλλο πράμα είναι η Τέχνη.

Και μια μέρα, σφηνώθηκε ξαφνικά στο μυαλό μου ένα ερώτημα. Κι’ αν γίνω ζωγράφος;

Πώς έγινε έτσι άξαφνα αυτό, δεν το κατάλαβα. Χίλιες καμπάνες χτυπήσανε μέσα μου, κι έχασα τον κόσμο. Από τότε, δεν είχα τίποτε άλλό στο μυαλό μου νύχτα και μέρα.

Βάσω Κατράκη*

.

Κέντρο Χαρακτικών Τεχνών – Μουσείο Βάσως Κατράκη a.jpg

.

Όσες κι όσοι διαβάζετε αυτό το blog σταθερά, ίσως προσέξατε πως στην προηγούμενη ανάρτηση χρησιμοποίησα μια φωτογραφία που απεικονίζει χαρακτικό της Βάσως Κατράκη. Κι αυτό επειδή βρέθηκα πριν λίγο καιρό στο πανέμορφο Αιτωλικό και παρά το ότι οι πιθανότητες ήταν εναντίον μου, έσπευσα να επισκεφτώ το «Κέντρο Χαρακτικών Τεχνών» που βρίσκεται εκεί και να δω από κοντά τα έργα της στο Μουσείο που φέρει τ’ ονομά της. Ευτυχώς τα κατάφερα κι ακόμη υπάρχει μέσα μου ο αποηχος αυτής της επίσκεψης.

.

Είχα μάλιστα την τύχη να βρω εκεί έναν άνθρωπο που με μεγάλη προθυμία με ξενάγησε και μου εξήγησε πάρα πολλά πράγματα για κάθε έργο της, για την τεχνοτροπία της, τα εργαλεία της δουλειάς της κτλ. Δεν υπέγραψα ποτέ στο Βιβλίο Επισκεπτών όμως, δεν είναι απ’ τα πράγματα που συνηθίζω κι έτσι αισθάνθηκα την ανάγκη να καταθέσω λίγες λέξεις εδώ και για να τον Ευχαριστήσω με τον τρόπο μου, αλλά και για να σας φέρω σ’ επαφή έστω κι έτσι, μ’ αυτή τη σπουδαία καλλιτέχνιδα.

.

Κέντρο Χαρακτικών Τεχνών – Μουσείο Βάσως Κατράκη b.jpg

.

Όπως έλεγα μάλιστα πρόσφατα σε μια παρέα, μ’ εντυπωσίασε το γεγονός πως όλοι στον τόπο καταγωγής της αναφέρονταν σε κείνη με το μικρό της όνομα. Είναι η Βάσω τους, που δεν γνώρισα, αλλά προσπάθησα να καταλάβω μέσα απ’ το τόσο σημαντικό αποτύπωμά της στον κόσμο. Η Βάσω τους, που δεν έσπαγε τις μήτρες των έργων της, όπως με πληροφόρησαν (όταν υπάρχει η μήτρα, το έργο μπορεί ν’ αναπαραχθεί), αλλά τις κρατούσε κι εκτίθενται στο Μουσείο, μαζί με τα τόσο όμορφα βότσαλα που ζωγράφιζε στην εξορία για να στέλνουν τα χαιρετίσματά τους στους δικούς τους, οι συγκρατούμενοί της. Μαζί με τα σχέδια, τους πίνακές της, τα θεατρικά κουστούμια, τα γλυπτά της κ.α.

.

Βρήκα ευτυχώς αυτό το ντοκιμαντέρ που ενσωμάτωσα στην ανάρτηση κι έτσι θα μπορέσετε να την δείτε όσες-οι ενδιαφέρεστε  να εξηγεί πως και γιατί έφτιαξε κάποια έργα, σε πόσες και ποιες περιόδους θεωρούσε πως χωρίζεται η δουλειά της, τι υλικά χρησιμοποίησε και βέβαια θα μάθετε παράλληλα πολλές πληροφορίες για την πολυκύμαντη ζωή της.

.

.

Υπάρχει ακόμη εδώ ένα αυτοβιογραφικό απόσπασμα που μπορείτε συμπληρωματικά να διαβάσετε, εδώ ένα βιβλίο που μπορείτε να ξεφυλίσσετε κι εδώ μια επίσης εξαιρετική βιντεοσκοπημένη ξενάγηση, που θα σας λύσει περαιτέρω απορίες. Προσωπικά ξεχώρισα πολλά έργα της, φωτογράφισα** κάποια και μ’ εντυπωσίασε το τελευταίο της που θα δείτε παρακάτω, δεξιά. Είχε συνειδητοποιήσει πια, πως έφτανε το βιολογικό της τέλος.

.

Τόσο σπουδαίοι άνθρωποι όμως, τόσο επιδραστικοί καλλιτέχνες είναι ωσεί παρόντες. Μ’ αυτή την αίσθηση έφυγα εγώ τουλάχιστον απ’ το “Μουσείο Βάσως Κατράκη” και σας γράφω αυτές τις γραμμές έχοντας  ακόμη πάνω στο γραφείο μου το απόκομμα απ’ το εισιτήριο της εισόδου μου εκεί. Εύχομαι να μπορέσετε να το επισκεφτείτε κι εσείς. –

.

Κέντρο Χαρακτικών Τεχνών – Μουσείο Βάσως Κατράκη d.jpg

.

.

.

.

*Ολόκληρο το κείμενο εδώ.

**Οι φωτογραφίες της ανάρτησης τραβήχτηκαν από μένα και βρίσκονται στο flickr.

.

.

.

.

~ από aikaterinitempeli στο Απρίλιος 11, 2016.

Σχολιάστε

 
