Τρία ποιήματα απ’ την Ανθολογία Νέων Γεωργιανών Ποιητών

(φωτογραφία: προσωπικό αρχείο)

Είχα γράψει ότι ξεχώρισα πολλά ποιήματα απ’ αυτήν την συλλογή, όταν παρουσίασα εδώ το βιβλίο. Σήμερα λοιπόν, επέλεξα τρία απ’ αυτά, για να τα μοιραστώ μαζί σας. Αντικατοπτρίζουν κάποιους απ’ τους προβληματισμούς των ποιητών για όσα τους απασχολούσαν, την περίοδο που γράφτηκαν στη Γεωργία.

.

ΜΠΕΣ ΣΤΟ ΟΡΥΧΕΙΟ

Μπες στο ορυχείο,

δούλεψε και πέθανε,

για να εργαστούμε κι εμείς,

φτιάχνοντας την επιτροπή,

για την εξιχνίαση του θανάτου σου,

να ερευνήσουμε,

να ανοίξουμε την υπόθεση,

να ανακρίνουμε τους μάρτυρες,

να μιλήσουμε με αυτόπτες μάρτυρες,

να προετοιμάσουμε νομοσχέδιο, που θα απορριφθεί στη δεύτερη

συνεδρία,

να συνεχίσουμε την εργασία,

να ερευνήσουμε, να εξιχνιάσουμε και να εργαστούμε,

τι να κάνουμε,

έτσι βγάζουμε το ψωμί μας,

από αυτό ζούμε,

πρέπει να μπεις στο ορυχείο και να πεθάνεις,

μη φοβάσαι,

θα εργαστούμε πάνω στην υπόθεση.

.

Αλεξάντρε Λορτκιπάνιτζε

.

Να σας θυμίσω ότι η έκδοση είναι δίγλωσση κι ότι συμπεριλαμβάνονται σ’ αυτήν τα πλήρη βιογραφικά των ποιητών. Γι’ αυτό θα γράψω μόνο λίγα λόγια για τον Αλεξάντρε Λορτκιπάνιτζε, που είναι μέλος της Πνευματικής Λέσχης της Γεωργίας και επικεφαλής της γεωργιανής ομάδας νέων του διεθνούς παιχνιδιού «Τι; Πού; Πότε; » Έχει κάνει θεατρικές σπουδές, παρουσιάζει εκπομπές στην τηλεόραση κι είναι απ’ τους πολυβραβευμένους ποιητές της γενιάς του.

.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ

Πέταξα το εξαίρετο μυθιστόρημα του Καμίλο Χοσέ Θελα

και διέλυσα τη νυχτοπεταλούδα στον τοίχο –

η λογοτεχνία σιγά-σιγά αποκτά πρακτική αξία.

Οι τεχνολογίες – προσπαθούν συνέχεια

να πάρουν τη θέση της λογοτεχνίας,

το «iPhone» ταιριάζει καλύτερα στο χέρι παρά το βιβλίο,

χωράει καλύτερα στην παλάμη,

ενώ ο Καμίλο Χοσέ Θελα, μην τον αδικήσουμε,

σκοτώνει καλύτερα τις νυχτοπεταλούδες.

Κάποτε στην τουαλέτα χρησιμοποιούσα

τα βιβλία του Λάσα Νανταρεϊσβιλι με μαλακές σελίδες,

αλλά αργότερα φτιάξανε τόσο

πουπουλένιο χαρτί υγείας

(Θεέ μου, ευλόγησε τις υψηλές τεχνολογίες!),

που έγιναν εντελώς άχρηστα τα βιβλία του κυρίου Λάσα.

Κρίμα, καταλαβαίνω, αλλά τι να κάνουμε –

οι τεχνολογίες ανταγωνίζονται τη λογοτεχνία.

Το ψυγείο «Bosch» αναμφίβολα είναι άψογο,

παγώνει πολύ καλύτερα απ’ ό,τι,

παραδείγματος χάρη, ο Καμίλο Χοσέ Θελα,

αλλά με το «Οικογένεια του Πασκουάλ Ντουάρτε»

συνθλίβεις ολόκληρη οικογένεια των νυχτοπεταλούδων.

Ιδού η δύναμη της –

στην πράξη, στην καταστροφή… Πού να το φανταστεί κανείς…

Πενθώ για τη νυχτοπεταλούδα,

πού θυσιάστηκε για την καλή λογοτεχνία

και σκέφτομαι ότι εμείς τώρα

καταλαβαινόμαστε πολύ καλύτερα.

.

Παάτα Σαμούγκια

.

Για τον Παάτα Σαμούγκια έχω ήδη γράψει κάποια πράγματα και πρόσφατα διάβασα την ποιητική του συλλογή «Σχιζοκοινωνία» (κυκλοφορεί απ’ τις εκδόσεις «Βακχικόν), την οποία θα παρουσιάσω άνευ απροόπτου, σύντομα από ‘δω. Γι’ αυτό το λόγο δε θα σας παραθέσω άλλες πληροφορίες για ‘κείνον, τώρα. Κι όσο για τον Ζάζα Κόσκατζε, ήδη σας τον «σύστησα», όταν παρουσίαζα το βιβλίο. Σας αφήνω να διαβάσετε τα ποιήματα λοιπόν… Την μετάφρασή τους έχει κάνει η Σοφία Σιαμανίδου.

.

Η ΙΔΙΟΦΥΙΑ.

Ο πατέρας μου είναι ιδιοφυΐα.

Τα λόγια του

πάντοτε κατάφερναν να

μου τρυπάνε το μυαλό.

Όταν γράφτηκα στο καράτε,

μου είπε:

– Είσαι για τον πούτσο καρατίστας, γιε μου,

αληθινοί καρατερίστες ήταν στην εποχή μου,

στον στρατό,

συναγωνίζονταν τους καλόγερους του Σαολίν,

και πέθανε μέσα μου ο καρατίστας.

Όταν γράφτηκα στο ωδείο μου είπε:

είσαι για τον πούτσο μουσικός, γιε μου,

αληθινοί μουσικοί υπήρχαν στην εποχή μου,

στα μπαρ,

μεθούσαν και πηδούσαν τις γκόμενες της Βαλτικής

και τους αφιέρωναν άσματα,

και πέθανε μέσα μου ο μουσικός.

Όταν ξεκίνησα να γράφω ποίηση,

μου είπε:

– Είσαι για τον πούτσο ποιητής, γιε μου,

αληθινοί ποιητές εκδίδονταν στην εποχή μου,

στα λογοτεχνικά φυλλάδια

και αγαπούσαν την πατρίδα τους

και πέθανε μέσα μου ο ποιητής.

Όταν τα έγραψα όλα στα αρχίδια μου,

και έγινα πότης

και τα γάμησα όλα,

αυτός μου είπε:

– Είσαι για τον πούτσο μπεκρούλιακας, γιε μου,

αληθινοί ποτές υπήρχαν στην εποχή μου,

ζωγράφιζαν στους τοίχους των καπηλειών

και πέθανε μέσα μου ο πότης.

Όταν άρχισα να ζωγραφίζω,

μου είπε:

– Είσαι για τον πούτσο ζωγράφος, γιε μου,

άσε τον χαβαλέ

και μάθε καμιά τέχνη

να βγάζεις το ψωμί σου,

και πέθανε μέσα μου ο ζωγράφος.

Όταν έμαθα την υποδηματοποιία,

για να βγάλω τα προς τα ζην μου,

μου είπε:

– Είσαι για τον πούτσο τσαγκάρης, γιε μου,

αυτά τα παπούτσια ούτε η μαϊμού δεν θα φορούσε από ντροπή

και πέθανε μέσα μου ο τσαγκάρης.

Όταν πέθαινα από καρκίνο πνευμόνων,

μου είπε:

– Είσαι για τον πούτσο άρρωστος, γιε μου,

αληθινοί ασθενείς ήταν στην εποχή μου,

στις φυλακές,

σάπιζαν όρθιοι

και όμως κρατούνταν στη ζωή,

και πέθανε μέσα μου ο ασθενής.

Είναι ιδιοφυΐα,

ζωηρή

και δίκαιη ιδιοφυΐα εσαεί,

πάντα ήξερε

τι θέλω εγώ.

.

Ζάζα Κόσκατζε

Δημοσιεύθηκε από

aikaterinitempeli

Η Αικατερίνη Τεμπέλη γεννήθηκε στη Σάμο, αλλά έζησε μερικά απ’ τα πιο ενδιαφέροντα χρόνια της ζωής της στη Θεσσαλονίκη και στο Ηράκλειο, όπου σπούδασε αντίστοιχα Ψυχολογία και Κοινωνική Εργασία. Στην Αθήνα εκπαιδεύτηκε στην οικογενειακή θεραπεία (Μονάδα Οικογενειακής Θεραπείας-ΨΝΑ) και στην βραχεία ψυχοθεραπεία. Παρακολούθησε μαθήματα υποκριτικής για 2 χρόνια στο “Θέατρο των Αλλαγών” και μονωδίας για 3 χρόνια στο “Ολυμπιακό Ωδείο” Ηρακλείου. Εργάστηκε για πάνω από μια δεκαετία στο ραδιόφωνο (Ράδιο Κρήτη, 9,84, Studio 19, ΕΡΑ Ηρακλείου, 102-ΕΡΤ 3 κ.ά.) ως παραγωγός και παρουσιάστρια ραδιοφωνικών εκπομπών, καθώς και σε γνωστά περιοδικά κι εφημερίδες ως δημοσιογράφος. Το 1993 κέρδισε το Α' Πανελλήνιο βραβείο, σε γραπτό διαγωνισμό της Deutsche Welle, με θέμα το ρατσισμό κι εκπροσώπησε τη χώρα μας στην Κολωνία. Τον επόμενο χρόνο, το 1994, πήρε Διάκριση στον Παγκρήτιο Διαγωνισμό Ποίησης. Σήμερα ζει στην Αθήνα και ταξιδεύει πάντα στις ζωές των άλλων. Τις νύχτες γράφει στίχους, που μελοποιεί συνήθως ο Παναγιώτης Λιανός. "Το ποτάμι στον καθρέφτη" είναι το τρίτο της βιβλίο και κυκλοφορεί απ' την "Άνεμος εκδοτική". Προηγήθηκαν "Η σκόνη των άστρων" (2010) και το "Βενετσιάνικο χρυσάφι" (2007) . Και τα δύο εκδόθηκαν απ' τις εκδόσεις "Μοντέρνοι Καιροί".

One thought on “Τρία ποιήματα απ’ την Ανθολογία Νέων Γεωργιανών Ποιητών”

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s